Στις Τριήμερες Εκδηλώσεις του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ , 4-5-6 ΙΟΥΝΙΟΥ, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε Παράσταση Μαριονέτας από τον Κώστα Χατζηγεωργίου, το Σάββατο 5 Ιουνίου στις 19:30.
Ποια είναι όμως η ιστορία της μαριονέτας;
Η σημερινή ονομασία της μαριονέτας προέρχεται από την Παναγία ( Μαριόν στα ιταλικά )επειδή οι παραστάσεις στον μεσαίωνα είχαν θρησκευτικό περιεχόμενο .
Η τέχνη της Μαριονέτας γεννήθηκε στην Ελλάδα, περίπου τον 5ο αι. π.Χ. με την ονομασία "Αγάλματα - Νευρόσπαστα" (σπαστά νεύρα).
Τα Νευρόσπαστα και οι θεατρικές παραστάσεις ήταν της "μόδας" μεταξύ των Ελλήνων. Για πολλούς το θέατρο νευροσπάστων ήταν το σύμβολο της ανθρώπινης μοίρας.
Οι Ελληνικές μαριονέτες κατασκευάζονταν από τερακότα (ψημένο χώμα - πηλός), κερί, ελεφαντόδοντο ή ξύλο. Οι εξαιρετικές κατασκευές ήταν από ασήμι.
Μια αρχαία Ελληνική κούκλα αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσης για τη γέννηση του Φοίβου και της Αθηνάς, των δυο Μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Το πρωτότυπο αγαλματίδιο είναι μια κούκλα κωδονόσχημη και φτιαγμένη από τερακότα (πηλό). Τα πόδια της, συνδέονται με σύρμα με τον καλυμμένο από χιτώνα κορμό της με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κινητά θυμίζοντας τις σύγχρονες μαριονέτες.
Υπάρχουν αναφορές από τον Ηρόδοτο για κίνηση με εσωτερικό χειρισμό αγαλμάτων (τα οποία ήταν κατασκευασμένα από δέρμα) στην Αρχαία Αίγυπτο.
Με την Ρωμαϊκή κυριαρχία το νευρόσπαστο διαδόθηκε στην Ευρώπη.
Κατά τους Βυζαντινούς χρόνους οι παραστάσεις δίνονταν στην ύπαιθρο κατά την διάρκεια πανηγυριών και με την κατάκτηση του Βυζαντίου από τους Τούρκους μεταπήδησε στις αυλές των σουλτάνων από όπου μετά ήρθε πάλι στην Ελλάδα με την μορφή του Καραγκιόζη.
Η μαριονέτα θεωρείται ο πρόδρομος του ηθοποιού, και ίσως έχει περισσότερες δυνατότητες έκφρασης από τον άνθρωπο μιας και μπορεί σαν άψυχο υλικό , να πει αυτά που δεν μπορεί να ξεστομίσει ένας άνθρωπος. Έτσι εξηγείται γιατί κατά τον Μεσαίωνα άρχισε και ο "διωγμός" της και οι παραστάσεις έγιναν πια θρησκευτικού περιεχομένου με αποτέλεσμα την ονομασία "μαριονέτα" όπως είπαμε και πιο πάνω.
Στην Γαλλία θεωρήθηκε ότι διαβάλλει τα ήθη και σιγά σιγά περιορίστηκαν οι παραστάσεις στην ύπαιθρο. Πιθανόν πάντως να ήταν τόσο δημοφιλείς οι παραστάσεις ούτως ώστε έκαναν ζημιά στα κανονικά θέατρα πράγμα που είχε συμβεί και στην Αγγλία.
Αργότερα η χρήση της μεταδόθηκε στην Αυστρία , Γερμανία ,Τσεχία και άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης.
Η κατασκευή της μαριονέτας δεν είναι εύκολη αλλά με προσπάθεια τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο .
Για αρχή πρέπει να αποκτήσουμε κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις πάνω στην γλυπτική , ξυλουργική , ζωγραφική και ραπτική.
Είναι απεριόριστες οι επιλογές μας σχετικά με τα πρόσωπα που θέλουμε να κατασκευάσουμε , λίγη φαντασία να υπάρχει. Το δυσκολότερο ίσως είναι ο χαρακτήρας που θέλουμε να δώσουμε στο πρόσωπο που φτιάχνουμε. Οι κινήσεις συνήθως δηλώνουν τα συναισθήματα της κούκλας μας ( χαρά ,λύπη , κλπ) αλλά ο χαρακτήρας του προσώπου που θέλουμε να φτιάξουμε είναι η πιο δύσκολη υπόθεση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου