Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2011

22 ΜΑΡΤΙΟΥ -ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΝΕΡΟΥ

Α' ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΣΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΖΩΓΤΑΦΙΚΗΣ, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΣΕ ΤΟ "ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS" ΜΕ ΤΙΤΛΟ "ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ", ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΝΕΡΟΥ 2011.ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ, 2060 ΣΥΝΟΛΙΚΑ, ΕΚΤΕΘΗΚΑΝ ΣΕ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ 17-20 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011

 Γιατί το νερό είναι βασικό για τη ζωή…
Πόσες ώρες μπορείς να αντέξεις χωρίς νερό; Πόσες μέρες μπορείς να αντέξεις χωρίς μπάνιο; Πώς θα ένιωθες, αν προσπαθούσες να ανοίξεις τη βρύση και δεν έτρεχε ούτε μια σταγόνα; Πώς θα ένιωθες, αν ήξερες ότι πολλοί άνθρωποι στον κόσμο υποφέρουν, αγωνίζονται, τσακώνονται, πολεμούν για λίγο νερό; Είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε όλες αυτές τις καταστάσεις, γιατί το νερό υπάρχει, ρέει, τρέχει από τη βρύση μας, κυλάει στις αυλές μας, δροσίζει τα λουλούδια μας, ποτίζει τα χωράφια μας, δίνει ώθηση και κινεί τις μηχανές μας, γίνεται η διασκέδασή μας, το αγαπημένο παιχνίδι για το καλοκαίρι… Το νερό δίνει ζωή στο γαλάζιο πλανήτη μας, εμπλουτίζει κάθε πλευρά της καθημερινής
μας ζωής, γίνεται στοιχείο βασικό για όλες τις μορφές ζωής και την ανθρώπινη ζωή, είναι η ίδια η ζωή!


Eμένα με νοιάζει!
Μπορούν τα παιδιά να κάνουν κάτι για το νερό;

Σταγόνα – σταγόνα ξεχειλίζει το ποτήρι... Τα παιδιά δεν μπορούν να λύσουν όλα τα προβλήματα του πλανήτη, αλλά μπορούν να κάνουν κάτι, για να περιορίσουν τα προβλήματα ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ τους! Σίγουρα, μπορούν! Και μάλιστα με τις δικές τους πράξεις για το νερό και το περιβάλλον, μπορούν να επηρεάσουν και τον κόσμο των μεγάλων, θυμίζοντάς τους ότι υπάρχουν πολλά, απλά πράγματα που μπορεί να κάνει κανείς, για να σώσει τον πλανήτη….
Στο κάτω - κάτω τα παιδιά δεν είναι που ζουν και θα ζήσουν σε αυτόν το πλανήτη;
Κι εγώ τι μπορώ να κάνω για να μειωθεί η σπατάλη νερού;
Περισσότερα απ’ όσα μπορείς να φανταστείς! Μπορείς με λίγη προσπάθεια να γίνεις ένας υπεύθυνος μικρός πολίτης, ένας οικολογικά ευαισθητοποιημένος συνομιλητής με τους συμμαθητές σου και βέβαια, ένας εύστοχος “δάσκαλος” για τους μεγαλύτερους, που έχουν ξεχάσει πόσο σημαντικό αγαθό είναι το πολύτιμο νερό!
Μπορείς με το παράδειγμά σου να φέρεις ριζικές αλλαγές στο σπίτι και το σχολείο, κάνοντας
απλά πράγματα, που προστατεύουν το νερό από τη σπατάλη και τη ρύπανση!
Ας δούμε κάποια απ’ αυτά…
Μήπως το καζανάκι στο σχολείο τρέχει και κανείς δεν το φτιάχνει; Θα μπορούσες μετά από συζήτηση με τους δασκάλους και τους συμμαθητές σου, να φροντίσεις για την επιδιόρθωσή του…
Μήπως συνηθίζεις να αφήνεις τη βρύση να τρέχει, όταν δεν χρειάζεται; Θα μπορούσες να καταστρώσεις ένα σχέδιο με πολλούς τρόπους για τη μείωση της σπατάλης του νερού…

Ο κύκλος του νερού
Το παρακάτω σχέδιο περιγράφει το ταξίδι του νερού στη φύση…
Ακολουθήστε προσεχτικά τα βελάκια και παρατηρήστε τους σταθμούς αυτής της διαδρομής του νερού μεταξύ γης και ουρανού, μεταξύ στεριάς και ατμόσφαιρας…
Είναι πράγματι ένας κύκλος αυτή η διαδρομή;
Συζητήστε με τους φίλους σας και προσπαθήστε να σκεφτείτε αυτούς τους παράγοντες που παίζουν τον καθοριστικό ρόλο σε αυτό το ταξίδι…

• Το νερό στη φύση βρίσκεται σε έναν συνεχή κύκλο...
Από την αρχή του κόσμου, το νερό ταξιδεύει ξανά και ξανά διανύοντας το ίδιο μακρινό, κυκλικό ταξίδι. Από τις θάλασσες και τη στεριά στην ατμόσφαιρα και ξανά πίσω δίνοντας παντού ζωή κι ενέργεια στη φύση...
Ποια είναι η κινητήριος δύναμη σε αυτό το ταξίδι του νερού; Ο ήλιος!
Από την ηλιακή ακτινοβολία, τα επιφανειακά νερά της γης, δηλαδή τα νερά που βρίσκονται σε θάλασσες, λίμνες, ποτάμια, αλλά και στα εδάφη της στεριάς θερμαίνονται και εξατμίζονται. Έτσι, το νερό από υγρό μετατρέπεται σε αέριο, δηλαδή σε υδρατμούς. Καθώς οι υδρατμοί κινούνται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας, έρχονται σε επαφή με ψυχρές αέριες μάζες, συμπυκνώνονται και σχηματίζουν τα σύννεφα. Κι έτσι, οι υδρατμοί με το βάρος που αποκτούν, πέφτουν πάλι στη γη ως βροχή, χαλάζι ή χιόνι.
• Το νερό που πέφτει στη στεριά περνάει στο υπέδαφος, απορροφάται από τις ρίζες των φυτών ή συνεχίζει το ταξίδι του προς τη θάλασσα, περνώντας μέσα από ρυάκια, ποτάμια, και λίμνες. Αυτή η διαρκής ανακύκλωση του νερού ονομάζεται υδρολογικός κύκλος ή κύκλος του νερού.
Υπάρχει, δηλαδή μια σταθερή ποσότητα νερού που συνεχώς ανανεώνεται και “κινείται” σε έναν κλειστό κύκλο μεταξύ της θάλασσας, των σύννεφων και της γης.
Οι άνθρωποι όπως και όλοι οι υπόλοιποι ζωντανοί οργανισμοί, χρησιμοποιούμε ξανά και ξανά το ίδιο νερό. Αν το σκεφτούμε, πίνουμε το ίδιο νερό που έπιναν κάποτε οι δεινόσαυροι!

Το ξέρετε αυτό;
• Το νερό είναι το μοναδικό στοιχείο στη φύση που συναντάμε και στις τρεις φυσικές καταστάσεις: υγρό, στερεό και αέριο!
• Από τη θάλασσα, τις λίμνες και τα ποτάμια εξατμίζεται κάθε λεπτό μια ποσότητα 1.000.000.000 (ένα δισεκατομμύριο) κυβικών μέτρων νερού που επιστρέφει στην ατμόσφαιρα.
• Το νερό, λοιπόν, σημαίνει ζωή, αφορά τη ζωή όλων μας και κάθε μορφή ζωής στον πλανήτη μας. Όχι τυχαία, αν παρατηρήσουμε τον πλανήτη Γη από το διάστημα, θα δούμε ότι φαίνεται σαν μια γαλάζια σφαίρα, γι’ αυτό λέγεται και “Γαλάζιος Πλανήτης”. Το 71% της επιφάνειας του Γαλάζιου
Πλανήτη καλύπτεται από νερό. Το νερό, όμως, δεν είναι απεριόριστο. Και σίγουρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις καθημερινές μας ανάγκες η μεγάλη ποσότητα νερού που βρίσκεται
σε θάλασσες και ωκεανούς.

Το ξέρετε αυτό;
Το νερό στους ωκεανούς (αλμυρό νερό) αντιπροσωπεύει μια ποσότητα 1.321.890.000 κυβικών χιλιομέτρων (km³), κι αποτελεί το 97,2% του νερού στον πλανήτη.
Δύο της εκατό (2%) περίπου του νερού βρίσκεται στους πόλους και στους παγετώνες με τη μορφή πάγου. Το νερό στα ποτάμια, τις λίμνες και τα υπόγεια νερά (γλυκά νερά) αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,6% περίπου της συνολικής ποσότητας νερού, περίπου 8.800 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου