Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011

Παιχνίδια για παιδιά προσχολική ηλικίας

Κάποια από τα παρακάτω παιχνίδια πρέπει να τα παίζατε κι εσείς στις αλάνες ή τους δρόμους κοντά στο σπίτι σας!Για ελάτε να τα θυμηθούμε πάλι και όταν έρθει η ώρα να τα μάθουμε και στα δικά μας παιδιά:

Ποιος έφυγε
Ομάδα παιχνιδιού: 5
Υλικά: 0
Κανόνας παιχνιδιού: ένα παιδί ακουμπά το κεφάλι τοθ στον ώμο της παιδαγωγού με κλειστά μάτια.
Ένα άλλο παιδί φεύγει από την ομάδα και κρύβεται μέσα στο χώρο. Το πρώτο παιδί ανοίγει τα μάτια και πρέπει να βρει ποιο παιδί έφυγε.
Παραλλαγή: εάν έχει περάσει αρκετός χρόνος και η ομάδα γνωρίζεται καλά μεταξύ της, το παιδί που λείπει βρίσκεται εύκολα και σύντομα. Για αυτό το παιχνίδι μπορεί να συνεχιστεί ως εξής. Η παιδαγωγός ή τα παιδιά από την ομάδα ρωτούν τι χρώμα παντελόνι φορούσε, τι χρώμα μπλούζα, τι παπούτσια κλπ.

Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: 0
Λόγια: ένα, δύο, τρία… πέτρα, ψαλίδι χαρτί
Κινήσεις των χεριών: ψαλίδι- ο δείχτης με το μεσαίο ανοιχτοί, πέτρα- γροθιά, χαρτί- ανοιχτή παλάμη.
Κανόνας παιχνιδιού: δύο παιδιά στέκονται το ένα απέναντι στο άλλο. Πρώτα λένε τα λόγια κάνοντας τις κινήσεις με τα χέρια και την ίδια στιγμή αναφέρουν και μια από τις έννοιες του παιχνιδιού. Νικητής του παιχνιδιού είναι το παιδί που ανέφερε τις λέξεις με τη σωστή σειρά. Το ψαλίδι κόβει το χαρτί, το χαρτί τυλίγει την πέτρα και η πέτρα ακονίζει το ψαλίδι.
Το παιχνίδι παίζεται από το ζευγάρι τρεις φορές. Ο νικητής παίζει στη συνέχεια με κάποιο άλλο παιδί της ομάδας.

Πέτρος και Νανά
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: δυο πολύ μικρά άσπρα χαρτάκια
Λόγια: ο Πέτρος και η Νανά είναι δύο μεγάλα πουλιά. Είναι άτακτα πολύ και ανεβαίνουν στη σκεπή, κελαηδούνε δυνατά και μιλούνε χαρωπά, Τσίου.
Κανόνας παιχνιδιού: τα πουλιά είναι δύο πολύ μικρά χαρτάκια στο δείχτη του αριστερού και στο δείχτη του δεξιού χεριού (επάνω στα χέρια κολλημένα με σάλιο).
Τα δύο δάχτυλα ακουμπάνε πάνω στο τραπέζι. Όταν τα πουλιά κελαηδούν και κάνουν αταξίες τα παρουσιάζουν με το άγγιγμα των δαχτύλων. Μετά που έρχεται ο κυνηγός, τα δάχτυλα σχηματίζουν δύο στρογγυλά, τα «κιάλια». Τα δάχτυλα με τα χαρτάκια μαζεύονται δείχνοντας ότι τα πουλιά έφυγαν και εμφανίζονται ξανά με τα λόγια.

Ποντικοπαρέα
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: 0
Λόγια: στο σπίτι μας μέσα είναι η ποντικοπαρέα
Χτυπάνε, χτυπάνε, πηδάνε, πηδάνε
Σίγουρα ψάχνουν κάτι να φάνε
Μα όταν ακούσουν φωνές, φασαρία
Γρήγορα τρέχουν όλα στην τρύπα
Κανόνας του παιχνιδιού: η παιδαγωγός λέει τα λόγια και ταυτόχρονα κουνάει τα δάχτυλα. Τα παιδιά μιμούνται την παιδαγωγό και παίζουν μαζί της. Τα δέκα δάχτυλα των χεριών κινούνται πολύ γρήγορα, όπως τα λόγια των στίχων. Τα παιδιά επαναλαμβάνουν τα λόγια και τα δάχτυλα κινούνται όλο και πιο γρήγορα.

Τι χτυπάει;
Ομάδα παιχνιδιού: 3
Υλικά: αντικείμενα του χώρου
Προετοιμασία παιχνιδιού: τα παιδιά ψάχνουν μέσα στο δωμάτιο διάφορα αντικείμενα με διαφορετικούς ήχους. Όταν τα βρουν, τα βάζουν στη μέση του κύκλου.
Κανόνας παιχνιδιού: ένα παιδί ακουμπάει το κεφάλι του στον ώμο της παιδαγωγού και κλείνει τα μάτια. Ένα άλλο παιδί παίρνει ένα αντικείμενο από τον κύκλο και αρχίζει να το χτυπάει με τα χέρια ή με ένα ξυλάκι. Το πρώτο παιδί πρέπει να μαντέψει το αντικείμενο από τον ήχο που παράγεται με το χτύπημα.

Καθιστό ποδόσφαιρο
Ομάδα παιχνιδιού: 6
Υλικά: καρέκλες, μπάλα
Κανόνας παιχνιδιού: τα παιδιά φτιάχνουν δυο ομάδες. Κάθονται στις καρέκλες τους. Οι καρέκλες είναι τοποθετημένες σε δυο σειρές, η μία απέναντι από την άλλη, σε αρκετή απόσταση μεταξύ τους. Είναι ένα γήπεδο. Τα παιδιά κλοτσάνε τη μπάλα και προσπαθούν να βάλουν γκολ στους απέναντι. Εάν η μπάλα περάσει κάτω από την καρέκλα, θεωρείται γκολ. Στην άκρη των σειρών, στέκεται ο διαιτητής, πιάνει τη μπάλα όταν χρειαστεί και σημειώνει τα γκολ για την κάθε ομάδα. Το παιχνίδι δεν επιτρέπει να πιάνουν τη μπάλα με το χέρι.

Αγώνες δρόμου
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: κυλινδρικά αντικείμενα, σπάγκος και αυτοκινητάκια
Κανόνας παιχνιδιού: τα παιδιά παίζουν σε ζευγάρια. Ο καθένας κρατάει στο χέρι του ένα αντικείμενο σε κυλινδρικό σχήμα (στυλό, ρολό τουαλέτας κλπ). Στη μέση του κυλίνδρου είναι δεμένος ένας μακρύς σπάγκος. Στην άκρη του σπάγκου δένουμε ένα αυτοκινητάκι. Το κάθε παιδί προσπαθεί τυλίγοντας γρήγορα το σπάγκο να φέρει το αυτοκινητάκι κοντά του.

Χτισίματα, γκρεμίσματα
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: κύβοι
Κανόνας παιχνιδιού: ένα παιδί χτίζει με τους κύβους –χρησιμοποιεί αρκετούς- έναν τοίχο. Ένα άλλο παιδί κρατάει μια μπάλα και σημαδεύει τον τοίχο προσπαθώντας να το γκρεμίσει. Πρέπει να πετύχει όσο το δυνατόν περισσότερους κύβους. Το κάθε παιδί έχει δικαίωμα να προσπαθήσει μέρχι 3 φορές, μετά γίνεται αλλαγή με κάποιο άλλο. Ο κύβος που πέφτει αντιστοιχεί σε έναν πόντο. Στο τέλος του παιχνιδιού κερδίζει όποιος έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους.

Ψιθυρίσματα
Ομάδα παιχνιδιού: 5
Υλικά: 0
Κανόνας παιχνιδιού: η παιδαγωγός ψιθυρίζει μια πρόταση στο αυτί του παιδιού που κάθεται δίπλα της- αριστερά. Π.χ ‘ο ψαράς ψαρεύει ψάρια, αστακούς και καλαμάρια’.
Το παιδί ψιθυρίζει στο αυτί του διπλανού του ό, τι άκουσε. Όταν η πρόταση κάνει το γύρο του κύκλου, το κάθε παιδί λέει δυνατά αυτό που κατάλαβε.

Νεροκουβαλητής
Ομάδα παιχνιδιού: 4
Υλικά: κουβάς, νερό, πλαστικά ποτήρια
Κανόνας παιχνιδιού: τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες. Μπροστά σε κάθε ομάδα υπάρχει κάποιος κουβάς γεμάτος νερό και ένα πλαστικό ποτήρι. Σε μία άκρη του δωματίου είναι δυο άδειοι κουβάδες. Το κάθε παιδί με τη σειρά του γεμίζει το ποτήρι με νερό από τον κουβά της ομάδας του και το ρίχνει στο άδειο που προορίζεται για τη δική του ομάδα. Κερδίζει η ομάδα που θα μεταφέρει τη μεγαλύτερη ποσότητα σε χρόνο που έχει ορίσει η παιδαγωγός.

Σώσε τη χώρα σου
Ομάδα παιχνιδιού: 5
Υλικό: στεφάνια ρυθμικής ή σαμπρέλες και ένα ταμπουρίνο
Κανόνας παιχνιδιού: μέσα στο χώρο είναι σκορπισμένα τα στεφάνια. Ένα στεφάνι λιγότερο από τους παίκτες. Με τον ήχο του ταμπουρίνου τα παιδιά τρέχουν διάσπαρτα χωρίς να αγγίζουν τα στεφάνια. Όταν η παιδαγωγός σταματήσει να παίξει το ταμπουρίνο, τα παιδιά πρέπει να τρέξουν γρήγορα και να μπουν μέσα σε ένα από τα στεφάνια. Το παιδί που δεν πρόλαβε και έμεινε έξω παίρνει το ταμπουρίνο και συνεχίζει το παιχνίδι.

Γέφυρες
Ομάδα παιχνιδιού: 6
Υλικό: 0
Κανόνας παιχνιδιού: όλα τα παιδιά φτιάχνουν με το σώμα τους γέφυρες στη σειρά από ένα «ποτάμι». Όταν όλα τα παιδιά βρίσκονται σε θέση γέφυρας, τότε το πρώτο παιδί ξεκινάει μπουσουλώντας κάτω από τις υπόλοιπες γέφυρες και φτιάχνει τη δικιά του πάλι, δίπλα στην τελευταία της σειράς. Αμέσως μετά ξεκινάει το επόμενο παιδί της σειράς, επαναλαμβάνει το ίδιο και το παιχνίδι συνεχίζεται.

Ποιος είναι ο γρηγορότερος;
Ομάδα παιχνιδιού: 5
Υλικά: μια δέσμη κλειδιά
Κανόνας παιχνιδιού: όλα τα παιδιά τρέχουν σε κύκλο και τραγουδάνε ένα τραγούδι. Η παιδαγωγός κρατάει στα χέρια της μια δέσμη κλειδιά. Όταν αφήσει τα κλειδιά να πέσουν στο πάτωμα, τότε τα παιδιά τρέχουν γρήγορα και κάθονται στις καρέκλες τους. Στον κύκλο είναι μια καρέκλα λιγότερη από τα παιδιά. Το παιδί που δεν πρόλαβε να καθίσει, παίρνει τα κλειδιά και συνεχίζει το παιχνίδι.

Μουσικές καρέκλες
Ομάδα: 5
Υλικά: μουσική και καρέκλες
Κανόνας του [παιχνιδιού: στη μέση του δωματίου είναι τοπο8ετημένες στη σειρά οι καρέκλες, μια λιγότερη από τον αριθμό των παιδιών. Τα παιδιά τρέχουν στο χώρο με τη συνοδεία της μουσικής. Όταν η μουσική σταματάει, τα παιδιά τρέχουν γρήγορα να καθίσουν στις καρέκλες. Το παιδί που δε βρήκε καρέκλα, δεν [παίρνει μέρος στον επόμενο γύρο του παιχνιδιού. Το παιχνίδι συνεχίζεται με μια καρέκλα λιγότερη. Το παιδί που κατάφερε να καθίσει στην τελευταία καρέκλα, είναι ο νικητής.

Πάζλ
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: χαρτί, ψαλίδι, μαρκαδόροι, κόλλα
Κανόνας παιχνιδιού: το κάθε παιδί ζωγραφίζει έναν πίνακα, που στη συνέχεια θα τον φτιάξει πάζλ. Στη ζωγραφιά τα παιδιά θα πρέπει να ζωγραφίσουν απλές γραμμές με πολύ λίγο φόντο. Όταν τελειώσουν τη ζωγραφιά τους, την κάνουν μια φωτοτυπία. Στην πίσω πλευρά της ζωγραφικής σχεδιάζουν με το χάρακα γεωμετρικά σχήματα, τα οποία κόβουν με τα ψαλίδι. Το κάθε παιδί συναρμολογεί το πάζλ του διπλανού του.

Βλέπεις αυτό που βλέπω;
Ομάδα παιχνιδιού: 3
Υλικά: 0
Κανόνας παιχνιδιού: η παιδαγωγός βλέπει ένα αντικείμενο που υ-άρχει μέσα στο χώρο και χωρίς να το ονομάζει αρχίζει να το περιγράφει λέγοντας ‘βλέπω κάτι που δεν το βλέπεις και αυτό είναι…’ αναφέρει πρώτα το χρώμα και μετά το σχήμα και συνεχίζει να περιγράφει διάφορα χαρακτηριστικά του αντικειμένου.
Παιδιά (από 4 ετών) μπορούν να παίξουν το ρόλο της παιδαγωγού και να συνεχίσουν το παιχνίδι.

Κουτσό
Ομάδα παιχνιδιού: 2
Υλικά: κιμωλίες
Στόχος: εξάσκηση στους ρυθμούς

Κανόνας παιχνιδιού: στο πάτωμα θα φτιαχτεί με κιμωλία ένα μεγάλο τετράγωνο το οποίο χωρίζεται σε μικρά τετράγωνα 50 εκ. περίπου. Σε κάθε τετράγωνο είναι γραμμένος ένα αριθμός. Ο ίδιος αριθμός μπορεί να υπάρχει αρκετές φορές. Το κάθε παιδί με μικρά πηδήματα πατάει όλους τους αριθμούς- μια φορά ξεκινάει από την πάνω και μία από την κάτω πλευρά του τετραγώνου. Οι κινήσεις αλλάζουν, δηλαδή πότε με το αριστερό πόδι, πότε με το δεξί ή με τα δυο πόδια. Οι αριθμοί είναι σε μικρή απόσταση μεταξύ τους, ώστε να μπορούν τα παιδιά να τους περάσουν με ευκολία πηδώντας.

Στα τετράγωνα είναι γραμμένοι οι αριθμοί τους οποίους τα παιδιά γνωρίζουν.

Τη δαχτυλήθρα ψάξε
Ομάδα παιχνιδιού: 5
Υλικά: διάφορα αντικείμενα
Κανόνας παιχνιδιού: η παιδαγωγός δείχνει στα παιδιά ένα αντικείμενο, το οποίο στη συνέχεια θα κρύψει μέσα στο δωμάτιο. Το αντικείμενο θα κρυφτεί με τέτοιον τρόπο, ώστε εάν κάποιος είναι παρατηρητικός θα το δει. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι, όπως ανάμεσα σε άλλα αντικείμενα ή μόνο σε μια γωνιά ή πάνω στο περβάζι του παραθύρου κλπ. Τα παιδιά πρώτα το παρατηρούν, περιγράφουν το σχήμα του, το χρώμα του, το μέγεθος. Όποιος το βρει θα το κρύψει στη συνέχεια. Π.χ. μια δαχτυλήθρα επάνω στο ράφι του καθρέφτη, ένα αρκουδάκι στη γωνία με τις κούκλες, ένα αυτοκινητάκι στο χαλί με τα συναρμολογούμενα παιχνίδια κλπ.

Από το βιβλίο «Παιχνίδια για παιδιά προσχολικής ηλικίας» των Μεχτχιλντ Τραιν- Ινγκριντ Τζοπε-Σεγκλε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου